Aparte tolheffing voor tunnels en bruggen uitgelegd
Deel
Tunnels en bruggen zijn heel gebruikelijk in het wegennetwerk van Europa. Ze zijn essentieel voor een efficiënte infrastructuur, met name in landen met bergachtige gebieden of grote rivieren. Maar waarom is het voor sommige tunnels en bruggen verplicht bij te betalen als je al een tolvignet hebt aangeschaft?
Tunnels zijn complexe constructies waarbij hoge kosten komen kijken op het gebied van ontwikkeling, bouw en onderhoud. Het proces begint met het uitvoeren van grondig geologisch onderzoek naar de bodem. Daarna wordt een speciale tunnelboormachine ingezet om een weg door de aarde te graven en een stevige ondersteuningsstructuur aan te brengen. Vervolgens zijn er veiligheidsmaatregelen, zoals goede verlichting, ventilatiesystemen en alarmsystemen nodig. Om ervoor te zorgen dat de tunnel veilig blijft is er voortdurend onderhoud nodig, zoals structurele controles, reiniging en eventueel herstelwerk.
Bruggen zijn ook ongelooflijk complexe en dure constructies om te bouwen en te onderhouden. De constructie van bruggen is complex vanwege het overbruggen van zeer grote hoogtes, diepe watermassa's of drukke verkeerswegen. Bovendien moeten bruggen worden gebouwd om zware lasten te dragen en bestand zijn tegen weer en wind. Het onderhouden van bruggen vereist regelmatig inspecties en reparaties, inclusief schilderen om roestvorming te voorkomen.
Hoewel het gemakkelijk zou zijn om aan te nemen dat uw tolvignet deze kosten dekt, is dat niet altijd het geval. Veel landen heffen een speciale tol voor het gebruik van bepaalde tunnels en bruggen, bovenop de kosten die al zijn betaald voor het vignet. Dit is het gevolg van de veel hogere bouw- en operationele kosten van bruggen en tunnels in vergelijking met gewone wegen.